Black Women Artists

„Black women have had to develop a larger vision of our society than perhaps any other group. They have had to understand white men, white women, and Black men. And they have had to understand themselves. When Black women win victories, it is a boost for virtually every segment of society. – Angela Davis

Künstlerinnen, Aktivistinnen, Inspirationsquellen: Mit Howardena Pindell, Betye Saar und Faith Ringgold stellen wir Euch drei Perspektiven vor, die maßgeblich dazu beigetragen haben, Generationen von jungen Schwarzen Künstler:innen den Weg zu ebnen. Heute befinden sich ihre Arbeiten zwar weniger in deutschen, zumindest aber u.a. in großen New Yorker Museumssammlungen. Ihre Kunstwerke, die von Gemälden und Assemblagen über Bücher bis zu Performances reichen, leisten vor allem einen wichtigen Beitrag zu Themen wie Ethnie, Gewalt und Rassismus.

Faith Ringgold, Betye Saar und Howardena Pindell © Katharina Kempf

Howardena Pindell

Howardena Pindell wurde 1943 in Philadelphia geboren und studierte Malerei an der Boston University sowie der Yale University. Nach ihrem Studium lebte und arbeitete sie in New York. 1967 war sie die erste Schwarze Frau, die Teil des Kurator:innenteams des Museum of Modern Art (MoMA) wurde. [1] Zudem war Howardena Pindell die Einzige nicht weiße Mitbegründerin der A.I.R. Gallery in New York, welche ausschließlich von Künstlerinnen zur Unterstützung von Frauen* und nicht-binären Menschen in der Kunstwelt 1972 gegründet wurde. [2] Das Jahr 1979 war ein sehr bedeutendes Jahr für Howardena Pindell. Zum einen kündigte sie ihren Job am MoMA, nachdem sie gegen den Gebrauch von rassistischer Sprache in Ausstellungen demonstriert hatte. Pindell wurde bewusst, dass sie sich von der weißen Kunstwelt distanzieren musste, und begann, an der Stone Broke zu unterrichten. Dort ist sie bis heute Professorin und Inspirationsquelle für viele Student:innen. Zum anderen hatte sie im selben Jahr einen fast tödlichen Autounfall. Aus diesem einschneidenden Erlebnis heraus resultierte ihre Entscheidung, sich in ihren künstlerischen Arbeiten mit politischen, rassistischen und gesellschaftskritischen Themen auseinander zu setzen, um jenen eine Stimme zu schenken, die zu oft nicht gehört werden. [3]

[1]  https://www.howardenapindell.org (letzter Zugriff: 11.02.2021).

[2] https://www.youtube.com/watch?v=hGs79Z5ZQs0 (letzter Zugriff: 11.02.2021).

[3] https://news.artnet.com/exhibitions/howardena-pindell-1566139 (letzter Zugriff: 11.02.2021).

„I decided to make works that were autobiographical as well as addressing wider issues. I thought: You never know when you’re going to wake up dead! I wanted to speak out against racism in America and in the art world.” – Howardena Pindell

In ihrer Videoperformance free white and 21 von 1980 setzt sich Howardena Pindell mit gesellschaftlichem, systematischem Rassismus auseinander und schildert ihre ganz persönlichen Erlebnisse. Gleichzeitig agiert sie auch als  Dialogpartnerin und reagiert auf die Erzählungen. Die Videoperformance ist aus heutiger Sicht eine anregende und wichtige Arbeit Pindells, die damals jedoch vor allem auch Ablehnung erfahren hat. [4]

„The general reaction was pretty hostile, dealing with the black body back then? Forget it. People didn’t want to talk about racism.” – Howardena Pindell

Auch in ihrer figurativen Malerei setzt sich Howardena Pindell mit Rassismus, Sexismus, Genoziden, Sklaverei und vielen weiteren sensiblen Themen auseinander. In ihrer Arbeit Seperate but Equal Genocide: AIDS (1991-92) listet sie die Namen der Kinder, die von der AIDS-Krise betroffen waren, auf. Sie hebt mit dieser Arbeit den existierende Rassismus innerhalb Nordamerikas hervor. Eine Flagge ist Schwarz und die andere Weiß/Silber dargestellt. [5] Während der AIDS-Krise erhielten weiße Menschen eine bessere medizinische Behandlung als Schwarze Menschen. Dennoch starben alle, unabhängig von ihrer Geschichten oder Privilegien, gleichermaßen an der Krankheit. Diese Arbeit entstand nicht nur als Reflektion über Rassismus und den Umgang der Gesellschaft mit der AIDS-Krise, sondern ist auch mit ihrer persönlichen Geschichte in Verbindung zu bringen, da ihr Cousin ebenfalls an AIDS erkrankte. [6]

Howardena Pindell, Separate but Equal Genocide: AIDS, 1991-92, Mixed media auf Leinwand, 191,77 x 231,14 cm © Howardena Pindell
Howardena Pindell, Carnival: Rio Samba School, Brazil, 2018-19, Mixed media auf Leinwand, 104,1 x 210,8 cm, Privatsammlung © Howardena Pindell

Mit ihren abstrakten Gemälden stellt sie eine Balance zu den emotionalen, belastenden Themen in ihren figurativen Arbeiten her. Für Pindell sind ihre abstrakten Werke ein Ort des Friedens. Dabei spielt der Kreis eine zentrale und stets anwesende Rolle sowie das Zerstören und Neuanordnen der geometrischen Form in eine dreidimensionale Ebene. In den abstrakten Arbeiten geht es Howardena Pindell um das Spielen mit Materialität und Farbe. [7] Auch die Art und Weise, wie sie in beiden Bereichen ihrer Malerei mit dem Format der Werke umgeht, ist besonders. Sie orientiert sich nicht an dem konventionellen Rahmen der Malerei, sondern interessiert sich vielmehr dafür, wie der Rahmen über seine entstehende Materialität eine Beziehung mit der flachen Wand eingeht, auf der er sich frei bewegen kann. [8]

[7] https://news.artnet.com/exhibitions/howardena-pindell-1566139 (letzter Zugriff: 11.02.2021).

[8] https://www.youtube.com/watch?v=hGs79Z5ZQs0 (letzter Zugriff: 11.02.2021).

In ihrer Arbeit setzt sich Howardena Pindell bis heute mit wichtigen Themen auseinander, ihr derzeitige Ausstellung Rope/Fire/Water kann bis April 2021 im The Shed in New York besucht werden. Die Ausstellung zeigt Arbeiten, die sich u.a. mit Christoph Kolumbus und dessen Verbrechen an indigenen Völkern auseinandersetzen sowie deren Auswirkung und Folgen, die bis in die Gegenwart reichen. Howardena Pindell thematisiert in Rope/Fire/Water einen unverblümten, anderen Blickwinkel auf die Geschichte. Gleichzeitig entsteht in der Ausstellung eine Balance zwischen figurativen und abstrakten Werken, die zwischenzeitlich dem Geiste etwas Frieden von der menschlichen Grausamkeit schenken. [9]

Text: Lorraine Etimiri

Betye Saar

Baumwolle, Acrylfarbe, gefundener Nippes. Mehr braucht es nicht, um ein Denkmal für Antirassismus zu schaffen, und die Ziele der US-amerikanischen Bürgerrechtsbewegung zu visualisieren.

Seit mittlerweile über sechzig Jahren ist Betye Saar (*1926 in Los Angeles, Kalifornien) als Künstlerin und Aktivistin tätig, engagierte sich sowohl für die Black Panther als auch für die Frauenbewegung. Heute befinden sich die Arbeiten der inzwischen 94-Jährigen in zahlreichen US-amerikanischen Museen und seit Kurzem sogar in einer öffentlichen deutschen Sammlung: 2020 ist Betye Saar mit dem Wolfgang-Hahn-Preis der Gesellschaft für Moderne Kunst am Museum Ludwig ausgezeichnet worden und im Zuge dessen wurde die Arbeit The Divine Face (dt.: Das göttliche Antlitz) für die Sammlung des Museum Ludwig angekauft. (Die Verleihung sowie die damit verbundene Präsentation konnten aufgrund der weltweiten Pandemie bislang nicht stattfinden.)

Betye Saar in ihrem Atelier, 2019 © Courtesy der Künstlerin und Roberts Projects Los Angeles, Foto: David Sprague
Betye Saar, The Divine Face, 1971, Assemblage, Leder, Holz, Schnüre, Knochen, Schlangenhaut, Federn, Acrylfarbe und Tinte, 106,7 x 56,5 x 1 cm, Museum Ludwig, Köln, Foto: Robert Wedemeyer

Die 1971 entstandene Assemblage ist Teil von Saars sogenannter Mojo-Serie. Das Wort „Mojo“ eröffnet dabei allein durch seine unterschiedlichen Bedeutungen viele Interpretationszugänge. Einerseits existiert „Mojo“ als Spitzname für aus Afrika stammende Menschen, andererseits steht das Wort auch für einen Zauber. Letztere Bedeutung hat vor allem durch den Bluessong Got My Mojo Working (1956) große Bekanntheit erlangt. Darin versucht ein Mann vergeblich, die Liebe einer Frau zu gewinnen, indem er sie mit einem Mojo, also einem Zauber, belegt. Inspiriert durch die äthiopische Bildwelt, greift Saar eben jenen Glauben an Übernatürlichkeit in The Divine Face auf.

Während das linke Auge gen Himmel gerichtet ist, blickt das rechte zu Boden. Der göttliche Blick vermag also gleichzeitig das Irdische wie das Himmlische zu sehen. Die Allmächtigkeit dieses Blicks strahlt durch die spitzen und halbrunden, kleeblattförmigen Ornamente in alle Richtungen. Doch nicht nur das göttliche Gesicht, das auf braunes Kuhleder gemalt worden ist, sondern auch die Medialität des Kunstwerks selbst bewegt sich zwischen einer westlich-vertrauten Sehgewohnheit – man denke nur an nebeneinander hängende Gemälde – und einer künstlerischen Praxis, die unterschiedliche (gefundene) Gegenstände miteinander kombiniert. Diese objets trouvés bilden die Grundlage für Saars Schaffen. Was entsteht, ist eine Kunst, die die Schwellen verschiedenster Kulturen und Kunstvorstellungen erfahrbar macht.

Betye Saar, The Divine Face (Detail), 1971
Betye Saar, Black Girl's Window, 1969, Fensterrahmen aus Holz, lackiert, ausgeschnittenes gedrucktes und bemaltes Papier, Daguerreotypie, linsenförmiger Druck und Figur aus Kunststoff, 90,8 x 45,7 x 3,8 cm, Museum of Modern Art, New York, Foto: Rob Gerhardt

Die Idee für das Medium der Assemblage kam Betye Saar 1967, als sie eine Ausstellung von Joseph Cornell im Pasadena Art Museum sah. (Davor arbeitete sie vor allem in den Bereichen Design und Grafik.) Eine ihrer ersten Arbeiten in diesem neu entdeckten Medium ist Black Girl’s Window (1969). Den darin verwendeten alten Fensterrahmen, der neun kleine Bildsegmente im oberen Bereich und ein großes im unteren Bereich einfasst, fand die Künstlerin einige Jahre zuvor während eines Urlaubs am Big Bear Lake in San Bernadino (Kalifornien). Neben den zahlreichen astrologischen und magischen Symbolen ist es vor allem die schwarze Silhouette des Mädchens, die die Aufmerksamkeit weckt. Ihre Handinnenflächen sowie ihr Gesicht sind gegen das Glas gepresst, während die blauen Augen, die Saar aus einer Scherzbrille ausgeschnitten hat, den Blick der Vorübergehenden zu erwidern scheinen. [10]

[10] Vgl. Adler / Cherix 2019, S. 2 ff.

Angesichts des fortdauernden Kampfes der Schwarzen US-amerikanischen Bevölkerung um Gleichberechtigung, angeführt durch die Bürgerrechtsbewegung, überwindet Saar wenig später die Rolle der stummen Beobachterin und schafft ihre bislang bekannteste Arbeit: die gerade einmal knapp 30 cm hohe Assemblage The Liberation of Aunt Jemima (1972). Diese entstand auf der Basis eines alten Küchennotizblocks mit der stereotypen Figur einer Schwarzen Hausangestellten. Zusätzlich zu dem Besen bewaffnet Saar die Frau jedoch mit einem Gewehr und einer Handgranate und verwandelt sie so in eine Kriegerin. Der tapetenähnliche Hintergrund, der überzogen ist mit dem lächelnden Gesicht der titelgebenden Lilian Richard alias Aunt Jemima, der Figur aus einer bekannten Pancakewerbung, die Baumwolle, die wie ein mystischer Nebel anmutet, und die Sammelkarte aus dem 19. Jahrhundert, die an der Stelle des ursprünglichen Notizblocks einfügt worden ist – all diese Elemente erinnern noch an die koloniale Vergangenheit. [11] Mithilfe der Faust, die sich unmittelbar davor zum Black-Power-Gruß erhebt, überlagert Saar aber bewusst das rassistische Genderklischee der „Southern mammy“, mehr noch, sie bricht es, denn, wie die bewaffnete Frau, ist auch die Faust als ein Aufruf zur Tat zu verstehen. Dass dieser künstlerische Aktivismus bei Betye Saars Assemblage auf gewaltfreie Weise erfolgt, erklärt Christophe Cherix, Chief Curator of Drawings and Prints am MoMA und Gastjuror des 26. Wolfgang-Hahn-Preis wie folgt:

„Trotz seiner Stärke übt das Werk keine direkte Gewalt gegen die Symbole von Vorurteil und Diskriminierung aus, die es sich wiederangeeignet hat. Seine Botschaft handelt am Ende nicht von Zerstörung oder Auslöschung, sondern von Erinnerung und Ermächtigung.“ [12]

[11] Vgl. Godfrey/Whitley 2017, S. 110.

[12] Cherix  2020, S. 14.

Betye Saar, The Liberation of Aunt Jemima, 1972, Assemblage aus verschiedenen Materialien, 29,85 x 20,32 x 7 cm, Berkeley Art Museum and Pacific Film Archive, Berkeley (Kalifornien), Foto: Benjamin Blackwell

Tatsächlich hat die wahre Befreiung von Aunt Jemima jedoch erst im Juni 2020 stattgefunden, ausgelöst durch die weltweiten Debatten um strukturellen und institutionellen Rassismus infolge der Tötung von George Floyd. Auf die Ankündigung des Herstellers, das Jemima-Motiv künftig nicht mehr zu verwenden, reagierte Betye Saar prompt auf Instagram, indem sie ein Foto ihres Kunstwerks mit den Worten postete:

„She’s liberated! Finally at long last! And it’s about time!“

Text: Gian Marco Hölk

Faith Ringgold

Geboren am o8. Oktober 1930 in Harlem, New York City, erlebte Faith Willi Jones, später Ringgold, gerade noch das Ende der Harlem Renaissance. Zum ersten Mal präsentierten afroamerikanische Künstler:innen ihre Sicht der Dinge und zelebrierten in Kunst, Musik und Literatur die Great Migration. In Faiths  Nachbarschaft lebten hochkarätige Persönlichkeiten wie Thurgood Marshall, Dinah Washington, Mary McLeod Bethune, Aaron Douglas und Duke Ellington, die ihr zeigten, was es hieß, an sich selbst zu glauben. [13]

[13] https://www.faithringgold.com/about-faith/ (letzter Zugriff: 15.02.2021) und https://www.youtube.com/watch?v=g5tbIjNwyrg (letzter Zugriff: 31.01.2021).

Faith Ringgold, Foto: Jill Mead/The Guardian

„Like all artists and writers, I am both enriched and limited by what I know and have experienced. In other words, my books and my art are based on my life’s experience. I am, as you know, a Black woman in America.” – Faith Ringgold

Neben zahlreichen feministischen und antirassistischen Organisationen wie Black Art Liberation, The National Black Feminist Organization und Where We At, bei denen Faith Mitbegründerin war, setzte sie sich für die Rechte Schwarzer Menschen in den USA ein, nahm an Demonstrationen teil, malte Protestschilder für Angela Davis und die Black Panther Party. Im Zuge dessen wurde auch ihre Kunst politischer. Eine ihrer bekanntesten Arbeiten ist die aus insgesamt 20 Gemälden bestehende American People Series, die die Beziehung zwischen weißen und Schwarzen Menschen in den USA thematisiert. Das letzte Gemälde stellte sie im Jahr 1967 fertig. Es trägt den Titel Die und ist heute im Museum of Modern Art ausgestellt. Es zeigt den narrativen Höhepunkt der Serie, in dem der Rassismus und die Unterdrückung in Gewalt eskaliert. [14]

[14] https://www.youtube.com/watch?v=Fq6jgQ6HrDo&t=3900s (letzter Zugriff: 31.01.2021).

Über die Aufstände der 1960er Jahre wurde weder im Fernsehen noch in der Zeitung oder im Radio berichtet. Es gab kaum Fotos, es wurde kein Blut gezeigt. Auf den Straßen waren die Menschen mittendrin, sahen  Verwundete, Tote und Polizeigewalt. Dann kamen sie nach Hause, schalteten den Fernseher ein und all das wurde mit keinem Sterbenswörtchen erwähnt. Faith Ringgold wollte ein Werk schaffen, in welchem sie das Leid, den Schmerz, die Verzweiflung und das Blut zeigt, dokumentiert und den Menschen diese Brutalität vor Augen führt.

Faith Ringgold, American People Series #20: Die, 1967, Öl auf Leinwand, 182 x 365 cm, Museum of Modern Art, New York

Es geht immer nur darum, die eigene Position in der Gesellschaft zu verteidigen, die Einen kämpfen, die Anderen fliehen, jeder ist involviert und verletzt, niemand kommt unversehrt da raus. Auf den ersten Blick steht die Gewalt im Kontrast zu den vornehm gekleideten Personen. Faith möchte jedoch genau diese Wirkung bezwecken: Es sind nicht nur Menschen aus ärmlichen Verhältnissen, die an den Aufständen beteiligt sind, die Geschäfte plündern und Autos anzünden. Rassismus ist der Ursprung dieser Gewalt, wovon keine Gesellschaftsklasse ausgenommen ist.

Inspiriert wurde sie von Pablo Picassos Gemälde Guernica aus dem Jahr 1937. Gernika ist eine Stadt in der Nähe von Bilbao im Norden Spaniens und wurde im April 1937 während des spanischen Bürgerkriegs völlig willkürlich von den Deutschen angegriffen, wobei die Stadt aus Flugzeugen heraus mit Sprengkörpern bombardiert wurde.

Den Krieg, die Zerstörung, die ungezügelte Verzweiflung visualisierte Picasso in seinem Werk. Guernica hing zwischen 1939 und 1982 im MoMA und Faith Ringgold ging fast jede Woche ins Museum, um es sich anzuschauen.
Was die beiden Bilder gemeinsam haben, ist die Bewegung und das Durcheinander. Die Figuren sind mittendrin, wissen nicht, was sie tun sollen, reagieren einfach auf das, was passiert. Zwischen all dem Chaos kauern im Zentrum der Szene ein weißer Junge und ein Schwarzes Mädchen auf dem Boden nebeneinander und halten sich im Arm, umrahmt von toten oder kämpfenden Menschen. Die Kinder sind die einzig unschuldigen Opfer. Für sie zählt nur der Schutz. [15]

[15] Vgl.  MoMA Highlights 2019.

Pablo Picasso, Guernica, 1937, Öl auf Leinwand, 349,3 x 776,6 cm, Madrid, Museo Reina Sofia. https://www.museoreinasofia.es/coleccion/obra/guernica letzter Zugriff am 18.02.21

„I want you to be upset. You’re not supposed to see people rioting and killing each other or even know that they are hating each other without being upset. This was going on then and it’s happening again now. Every time I see one of those big riots in the streets here today, I think back to Die.” – Faith Ringgold

Faith Ringgold hat über 75 Auszeichnungen, Stipendien, Zitationen und Ehrungen erhalten, darunter 17 Ehrendoktorwürden. Sie ist nicht nur eine Multimedia-Künstlerin, sondern auch eine bedeutende Aktivistin, Autorin und Kunstprofessorin und Vorbild. Heute ist sie 90 Jahre alt und lebt in Englewood, New Jersey. [16]

[16] https://www.faithringgold.com/about-faith/ (letzter Zugriff: 15.02.2021).

Text: Katharina Kempf

Literatur

Adler, Esther / Cherix, Christophe, Betye Saar. Black Girl’s Window, New York 2019.

Cugini, Carla (Hg.), Betye Saar. Wolfgang-Hahn-Preis 2020, Köln 2020.

Farrington, Lisa E. / Ringgold, Faith, Art on Fire: The Politics of Race and sex in the Paintings of Faith Ringgold, New York 1998.

Godfrey, Mark / Whitley, Zoé (Hg.), Soul of a Nation. Art in the Age of Black Power, London 2017.

Museum of Modern Art (Hg.): MoMA Highlights. 375 Works from The Museum of Modern Art, New York 2019.

Ringgold, Faith, We flew over the bridge: The memoirs of Faith Ringgold, New York 2005.

Online-Ressourcen

An Evening with Faith Ringgold – MoMA LIVE, The Museum of Modern Art, 2016:
https://www.youtube.com/watch?v=Fq6jgQ6HrDo&t=3900s (letzter Zugriff: 31.01.2021).

Faith Ringgold: In Conversation – Tate Talks, Tate, 2018:
https://www.youtube.com/watch?v=g5tbIjNwyrg (letzter Zugriff: 31.01.2021).

Frieze Masters: Press Release, 2019:
https://www.garthgreenan.com/exhibitions/friezemasters4/press-release (letzter Zugriff: 11.02.2021).

Judah, Hettie: ‘I’m Staying Away From Trump as Subject Matter’: American Artist Howardena Pindell on How She Balances Her Abstract and Political Work, 2019:
https://news.artnet.com/exhibitions/howardena-pindell-1566139 (letzter Zugriff: 11.02.2021).

Panel Discussion: Painting Free: In Conversation with Howardena Pindell, 2018:
https://www.youtube.com/watch?v=hGs79Z5ZQs0 (letzter Zugriff: 11.02.2021).

Pindell, Howardena: Biography:
https://www.howardenapindell.org (letzter Zugriff: 11.02.2021).

Sayej, Nadja: Artist Howardena Pindell on understanding „the trauma of racism”, 2020:
https://www.theguardian.com/artanddesign/2020/nov/02/howardena-pindell-art-racism  (letzter Zugriff: 11.02.2021).

Talk: Howardena Pindell in Conversation with Naomi Beckwith and Valerie Cassel Oliver, 2018:
https://www.youtube.com/watch?v=V_vHJyGoMqI&t=1030s (letzter Zugriff: 11.02.2021).

https://www.faithringgold.com/about-faith/ (letzter Zugriff: 15.02.2021).

https://www.moma.org/artists/7066#fnref:1 (letzter Zugriff: 31.01.2021).

Dieser Beitrag hat 102 Kommentare

  1. Comment procéder prenez une demi-cuillère à café de jus de gingembre
    avec un œuf à la coque et du miel, une fois par jour
    le soir, pendant un mois. Cette recette est censée soulager l’impuissance, l’éjaculation précoce et
    la spermatorrhée. Traitement de l’impuissance sexuelle à l’aide de
    fruits de dattes séchées.

  2. انیمیشن پاندای گونگ‌ فو کار: تیغ قرمز ققنوس دوبله
    فارسی ماجراهای کلاه قرمزی این داستان آسانسور طرز
    تهیه پیتزا پیرونی با سس پستو قرمز و سبز.

  3. I do not even understand how I ended up here, however I believed this put
    up used to be great. I don’t recognize who you are but certainly
    you are going to a famous blogger should you aren’t already.
    Cheers!

  4. Sabahların sultanı Seda Sayan ve Kuşum Aydın vur patlasın çal oynasın Akşam kumarhanede kazanmak
    isteyen misafirlerin bir anda Aydın’a.

  5. Şimdi Workcube ile Dijital Girişimin Tam Zamanı.
    Maksim Gorki diyor ki “Geçmişin arabaları ile hiçbir yere
    gidemezsiniz” Arkaik bakış açılarının, eski teknolojilerin, şirketlerin departmanlarını ve süreçlerini birbirinden kopuk algılayan, iş
    ekosistemini bir kaynak olarak görüp yönetemeyen çözümlerin devri
    bitti.

  6. This blog is definitely rather handy since I’m at the moment creating an internet floral website – although I am only starting out therefore it’s really fairly small, nothing like this site. Can link to a few of the posts here as they are quite. Thanks much. Zoey Olsen

  7. Arı, eşek arısı, yılan, karınca gibi
    bazı hayvan iletkenliği ve aşınmaya dayanaklılığı gibi özellikleri
    nedeniyle birçok iş kolunda frekanslı (ELF).

  8. Fliesenleger

    You really make it appear really easy together with your presentation however I in finding this topic to be really something which I think I would by no means understand. It seems too complex and very extensive for me. I am looking forward for your subsequent submit, I will try to get the dangle of it!

  9. Fliesenleger

    Whats Happening i am new to this, I stumbled upon this I’ve found It absolutely useful and it has aided me out loads. I’m hoping to give a contribution & assist other customers like its helped me. Good job.

  10. Fliesenleger

    Unquestionably believe that which you said. Your favorite justification appeared to be on the internet the simplest thing to be aware of. I say to you, I definitely get annoyed while people think about worries that they plainly do not know about. You managed to hit the nail upon the top and defined out the whole thing without having side-effects , people can take a signal. Will probably be back to get more. Thanks

  11. Fliesenleger

    Great post and straight to the point. I don’t know if this is in fact the best place to ask but do you people have any ideea where to employ some professional writers? Thanks in advance 🙂

  12. Fliesenleger

    Way cool, some valid points! I appreciate you making this article available, the rest of the site is also high quality. Have a fun.

  13. hydra

    You got a very wonderful website, Gladiola I observed it through yahoo.

  14. kali

    I carry on listening to the news speak about receiving free online grant applications so I have been looking around for the best site to get one. Could you tell me please, where could i acquire some?

  15. fap nation

    I truly appreciate this post. I’ve been looking all over for this! Thank goodness I found it on Bing. You’ve made my day! Thx again!

  16. Fantastic goods from you, man. I have understand your stuff previous to and you are just extremely magnificent. I really like what you have acquired here, really like what you are stating and the way in which you say it. You make it enjoyable and you still take care of to keep it sensible. I can’t wait to read much more from you. This is actually a great web site.

  17. Mira mi esposa me coje rico con un jugete sexual en el sitio XXX.
    con mi esposa y su amante. hace 5 meses 11:06 Se la
    chupa a un viejo mientras el otro se la coje hace 2 meses 12:02 Un maduro
    super dotado se coje a una flaquita latina jovencita xxx hace 2 meses
    07:04 Marido habla con su esposa en un facial hace 1 año 01:00 Sexo con la.

  18. exyutv

    I cling on to listening to the rumor talk about getting boundless online grant applications so I have been looking around for the best site to get one. Could you tell me please, where could i find some?

  19. exyutv

    Great write-up, I am normal visitor of one¦s site, maintain up the nice operate, and It’s going to be a regular visitor for a lengthy time.

  20. Definitely, what a great blog and informative posts, I surely will bookmark your blog.Have an awsome day!

  21. farm

    I like this website because so much useful material on here : D.

  22. big farm

    certainly like your web-site but you need to check the spelling on quite a few of your posts. Several of them are rife with spelling issues and I find it very bothersome to tell the truth nevertheless I will definitely come back again.

  23. Laverne Able

    Hey just wanted to give you a brief heads up and let you know a few of the images aren’t loading correctly. I’m not sure why but I think its a linking issue. I’ve tried it in two different web browsers and both show the same results.

  24. wett tipps

    What i don’t realize is if truth be told how you’re no longer really a lot more smartly-liked than you may be right now. You are very intelligent. You recognize thus significantly in terms of this subject, produced me individually imagine it from numerous varied angles. Its like women and men aren’t interested except it’s something to do with Woman gaga! Your personal stuffs nice. All the time handle it up!

  25. bet at home

    I will immediately take hold of your rss as I can not in finding your e-mail subscription hyperlink or e-newsletter service. Do you have any? Please allow me recognise so that I may just subscribe. Thanks.

  26. Very good blog you have here but I was curious about if you knew of any discussion boards that cover the same topics discussed here? I’d really love to be a part of group where I can get feedback from other experienced people that share the same interest. If you have any suggestions, please let me know. Kudos!

  27. I really like your blog.. very nice colors & theme. Did you create this website yourself or did you hire someone to do it for you? Plz answer back as I’m looking to construct my own blog and would like to find out where u got this from. appreciate it

  28. Its like you read my mind! You seem to know so much about this, like you wrote the book in it or something. I think that you could do with a few pics to drive the message home a bit, but instead of that, this is magnificent blog. An excellent read. I will definitely be back.

  29. Wow! Thank you! I continually needed to write on my site something like that. Can I take a portion of your post to my website?

  30. libertex

    Hi, Neat post. There’s a problem with your web site in internet explorer, would check this… IE still is the market leader and a huge portion of people will miss your wonderful writing because of this problem.

  31. Keep up the great piece of work, I read few content on this website and I think that your website is really interesting and has got circles of great information.

  32. viber hackers

    Good write-up, I am normal visitor of one?¦s web site, maintain up the excellent operate, and It is going to be a regular visitor for a lengthy time.

  33. Hi , I do believe this is an excellent blog. I stumbled upon it on Yahoo , i will come back once again. Money and freedom is the best way to change, may you be rich and help other people.

  34. stefan-bacher

    I don’t normally comment but I gotta say thanks for the post on this great one : D.

  35. stefan bacher

    Very interesting details you have noted, thanks for posting. „A big man is one who makes us feel bigger when we are with him.“ by John C. Maxwell.

  36. I cling on to listening to the rumor talk about getting boundless online grant applications so I have been looking around for the most excellent site to get one. Could you advise me please, where could i find some?

  37. I will right away grab your rss as I can’t find your e-mail subscription link or e-newsletter service. Do you’ve any? Kindly let me know so that I could subscribe. Thanks.

  38. asia77

    This blog is definitely rather handy since I’m at the moment creating an internet floral website – although I am only starting out therefore it’s really fairly small, nothing like this site. Can link to a few of the posts here as they are quite. Thanks much. Zoey Olsen

  39. I have been browsing online greater than three hours these days, but I never discovered any attention-grabbing article like yours. It¦s pretty value enough for me. In my opinion, if all site owners and bloggers made good content material as you probably did, the internet can be much more useful than ever before.

  40. Jade Emperor Pagoda. Built in 1909 in honour of the supreme Taoist god (the Jade Emperor or King of Heaven,
    Ngoc Hoang), this is one of the most atmospheric temples in Ho Chi
    Minh City, stuffed with statues of phantasmal divinities and
    grotesque heroes. The pungent smoke of incense (huong) fills the
    air, obscuring the exquisite woodcarvings.

  41. geld leihen

    I appreciate, cause I found just what I was looking for. You’ve ended my 4 day long hunt! God Bless you man. Have a great day. Bye

  42. Somebody essentially lend a hand to make critically posts I’d state. That is the very first time I frequented your website page and so far? I amazed with the research you made to create this actual post extraordinary. Fantastic task!

  43. Tutzing

    You really make it seem so easy with your presentation but I find this matter to be really something that I think I would never understand. It seems too complex and extremely broad for me. I am looking forward for your next post, I’ll try to get the hang of it!

  44. Motte

    Very nice article and straight to the point. I don’t know if this is truly the best place to ask but do you people have any thoughts on where to get some professional writers? Thx 🙂

  45. Solarthermie

    You have noted very interesting points! ps nice site. „I just wish we knew a little less about his urethra and a little more about his arms sales to Iran.“ by Andrew A. Rooney.

  46. Solarthermie

    I conceive this website has got some really fantastic info for everyone :D. „Morality, like art, means a drawing a line someplace.“ by Oscar Wilde.

  47. Solarthermie

    Good day! Do you know if they make any plugins to assist with SEO? I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good results. If you know of any please share. Kudos!

  48. of course like your web-site however you need to test the spelling on several of your posts. Many of them are rife with spelling issues and I in finding it very troublesome to inform the reality however I will certainly come back again.

  49. Thanks so much for giving everyone an extremely memorable opportunity to read critical reviews from here. It is usually very amazing plus stuffed with a great time for me personally and my office fellow workers to visit your website at the very least three times weekly to see the latest tips you will have. And definitely, we’re at all times pleased with the special knowledge served by you. Selected 3 points on this page are indeed the most impressive I have ever had.

  50. An interesting discussion is worth comment. I think that you should write more on this topic, it might not be a taboo subject but generally people are not enough to speak on such topics. To the next. Cheers

  51. Led Leinwand

    Thanks for another wonderful post. Where else could anyone get that kind of info in such a perfect way of writing? I’ve a presentation next week, and I am on the look for such information.

  52. F*ckin’ tremendous things here. I am very glad to see your post. Thanks a lot and i am looking forward to contact you. Will you please drop me a mail?

  53. I found your blog website on google and examine a couple of of your early posts. Proceed to maintain up the very good operate. I just additional up your RSS feed to my MSN Information Reader. Searching for forward to studying extra from you later on!…

  54. you have a great blog here! would you like to make some invite posts on my blog?

  55. I do agree with all of the ideas you have presented in your post. They are very convincing and will certainly work. Still, the posts are too short for starters. Could you please extend them a bit from next time? Thanks for the post.

  56. My developer is trying to convince me to move to .net from PHP. I have always disliked the idea because of the costs. But he’s tryiong none the less. I’ve been using Movable-type on numerous websites for about a year and am worried about switching to another platform. I have heard excellent things about blogengine.net. Is there a way I can transfer all my wordpress content into it? Any kind of help would be greatly appreciated!

  57. Hey, you used to write wonderful, but the last several posts have been kinda boring… I miss your super writings. Past several posts are just a bit out of track! come on!

  58. gestrickt

    I would like to thnkx for the efforts you have put in writing this blog. I am hoping the same high-grade blog post from you in the upcoming as well. In fact your creative writing abilities has inspired me to get my own blog now. Really the blogging is spreading its wings quickly. Your write up is a good example of it.

  59. gestrickt

    I just could not depart your web site prior to suggesting that I extremely enjoyed the standard info a person provide for your visitors? Is gonna be back often in order to check up on new posts

  60. I simply could not go away your site before suggesting that I actually loved the standard info a person provide on your visitors? Is going to be again steadily to investigate cross-check new posts

  61. mod apk

    Thanks for every other informative web site. The place else could I am getting that kind of info written in such an ideal manner? I’ve a project that I’m just now working on, and I’ve been on the glance out for such information.

  62. Hello! I just would like to give a huge thumbs up for the great info you have here on this post. I will be coming back to your blog for more soon.

  63. Hey, you used to write fantastic, but the last several posts have been kinda boringK I miss your super writings. Past few posts are just a little out of track! come on!

  64. With havin so much content do you ever run into any issues of plagorism or copyright violation? My website has a lot of completely unique content I’ve either written myself or outsourced but it looks like a lot of it is popping it up all over the internet without my agreement. Do you know any solutions to help prevent content from being stolen? I’d definitely appreciate it.

  65. Thank you for the good writeup. It if truth be told used to be a entertainment account it. Glance advanced to far added agreeable from you! However, how could we keep in touch?

  66. I’m still learning from you, while I’m improving myself. I certainly love reading all that is written on your website.Keep the stories coming. I loved it!

  67. I have learn a few excellent stuff here. Definitely value bookmarking for revisiting. I wonder how a lot attempt you place to make this kind of excellent informative website.

  68. Alt yazılı boşalmalı porno. Porno Sex İzle, Sikiş Seyret, Konulu Pornolar, Mobil HD
    Porn, Amatör Sikis XXX, Türk Video Pornosu ️ YoEce ️ limitsiz porno
    film izle bedava brazzers sex seyret binlerce hızlı rokettube sikiş video ile donmadan kesintisiz.
    Anne Porno izle, Sikiş Seyret, Porn Video Sex.

  69. About Press Copyright Contact us Creators Advertise Developers Terms Privacy
    Policy & Safety How YouTube works Test new features Press Copyright Contact
    us Creators.

  70. I very delighted to find this website on bing, just what I was looking for : D likewise bookmarked.

  71. Well I truly enjoyed reading it. This tip offered by you is very practical for correct planning.

  72. hello there and thank you for your information – I’ve definitely picked up something new from right here. I did however expertise several technical points using this site, since I experienced to reload the web site lots of times previous to I could get it to load properly. I had been wondering if your web hosting is OK? Not that I am complaining, but slow loading instances times will very frequently affect your placement in google and can damage your quality score if ads and marketing with Adwords. Anyway I am adding this RSS to my email and could look out for a lot more of your respective exciting content. Ensure that you update this again soon..

  73. I’m curious to find out what blog platform you happen to be working with? I’m having some small security issues with my latest website and I would like to find something more safe. Do you have any suggestions?

  74. Real nice design and excellent subject material, nothing else we require : D.

  75. Hmm it seems like your website ate my first comment (it was extremely long) so I guess I’ll just sum it up what I wrote and say, I’m thoroughly enjoying your blog. I too am an aspiring blog blogger but I’m still new to the whole thing. Do you have any tips and hints for novice blog writers? I’d definitely appreciate it.

  76. You actually make it appear so easy along with your presentation however I in finding this topic to be actually one thing which I feel I’d by no means understand. It seems too complicated and very broad for me. I’m having a look forward for your subsequent publish, I¦ll try to get the hold of it!

  77. slotgame666

    I went over this site and I think you have a lot of wonderful info, bookmarked (:.

  78. HHC kaufen

    I really enjoy reading through on this internet site, it holds wonderful articles. „I have a new philosophy. I’m only going to dread one day at a time.“ by Charles M. Schulz.

Schreibe einen Kommentar